Vurdering av ombruk fra funksjon som videregående skole til barneskole, ungdomsskole og 1-10 skole. I tillegg til vurderinger rundt pedagogikk, tekniske vurderinger for totalrenovering, oppgradering og kostnadskalkulering.
Mulighetsstudien har vurdert hvorvidt ulike skolemodeller er løsbare i Ringve skole og kostnadsforskjeller mellom disse. Mulighetsstudien har vurdert ulike skolemodeller:
For både permanent skole, kombinert skole og interimskole er løsningene utviklet og kalkulert med et 50-års perspektiv som forutsetning. Ringve skole er et anlegg med høy arkitektonisk verdi fra 1958 av arkitekt Axel Guldahl jr. og innviet i 1960. Anlegget er vernet som et helhetlig anlegg, hvor bygningenes forhold til landskapet er vurdert å ha en spesiell høy arkitektonisk kvalitet.
Sammenlignet med nybygg har anlegget utfordringer som har vært hovedfokus i studien:
Utvikling av ulike skoletyper og fremtidsrettete, fleksible læringsareal har i hovedsak tatt utgangspunkt i Rom- og funksjonsprogram for Trondheim kommune. Det er i tillegg implementert pedagogiske løsninger som aktivitetsbasert læring, inspirert fra Rosan Bosch, Belgia. Studiet har også studert og drøftet kvaliteter i Frederiksbjerg skole i Århus.